Samenbrengen van vraag en aanbod van waterstof wordt hiermee gestimuleerd
De overheid ziet de potentie en noodzaak van transportvoertuigen die aangedreven worden door waterstof. Hiervoor heeft het de SWIM-subsidie in het leven geroepen.
SWIM, wat staat voor 'Subsidie Waterstof Infrastructuur Mobiliteit', heeft als doel om ondernemers te stimuleren over te stappen op waterstof. Met een indrukwekkend budget van €125 miljoen voor deze regeling, krijgen bedrijven belangrijke financiële ondersteuning bij hun transitie naar duurzamere alternatieven. Dit is financieel bijzonder interessant voor transporteurs en tankstationhouders, omdat zij nu toegang hebben tot geavanceerde waterstofoplossingen en de financiële voordelen die de SWIM-subsidie biedt. Met de verwachte komst van veertig nieuwe waterstoftankstations en een florerende waterstofmarkt, zet Nederland stevige stappen naar een duurzamere toekomst.
Waterstof is dé oplossing voor vervoer over langere afstanden met zwaardere voertuigen (zoals bijvoorbeeld vrachtwagens). Echter, voor een soepele overgang naar waterstof is er behoefte aan een robuuste waterstof-infrastructuur, waaronder voldoende tankstations.
Om deze overgang te faciliteren, introduceert de overheid de nieuwe SWIM-subsidieregeling die in maart 2024 in werking treedt. Bedrijven die willen profiteren van deze subsidie moeten een integraal plan indienen dat zowel de bouw van een tankstation als de aanschaf van ten minste 10 tot 15 waterstofvrachtwagens omvat. Door deze zaken te koppelen ontstaan samenwerkingen tussen transporteurs en tankstation exploitanten en ze overbruggen hiermee de kloof tussen vraag en aanbod.
De regeling biedt een subsidie van 40% voor de bouwkosten van een tankstation. Daarnaast wordt maar liefst 80% van het prijsverschil van een waterstof aangedreven voertuig ten opzichte van hun diesel variant gesubsidieerd. Er wordt in de aanvraag van de subsidie benadrukt dat deze tankstations openbaar toegankelijk moeten zijn voor zowel vrachtwagens als personenauto's.
Met het vooruitzicht van 40 nieuwe tankstations die tussen 2024 en 2028 gebouwd worden, zijn we goed op weg naar een landelijk dekkend netwerk waterstoftankstations. Dit sluit aan bij de bredere Europese doelstellingen, die vereisen dat richting 2030 langs alle belangrijke snelwegen waterstoftankstations beschikbaar zijn.
De visie van HYGRO past naadloos in dit toekomstbeeld. Wij zetten ons in voor een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations waarbij groene waterstof lokaal wordt geproduceerd. Bovendien staat HYGRO klaar om bedrijven te ondersteunen bij het aanvragen van deze subsidie en biedt het schaalbare tankstations tegen concurrerende tarieven. Voor meer informatie of samenwerkingsmogelijkheden, neem contact met ons op.